Tips voor je site!

Tijdens het GouweStartCafé van november 2016, deelde Loes Vork van Vork Communicatie tips waarmee je je voordeel kunt doen als je je site moet maken, of wilt verbeteren. Hieronder volgt een verkorte weergave van wat er zoal werd besproken.

Weet wat je wilt vertellen
Oei, dat is meteen al een lastige. Hoe kom je op het spoor van je eigen onderscheidende vermogen? Hierover heeft Loes een blog op haar site staan: Wat onderscheidt jou van je collega’s / concurrenten.

Menu

Zorg voor een duidelijke menustructuur
De menubalk plaats je bovenin of aan een zijkant, maximaal 7 knoppen is overzichtelijk. Je kunt aan de volgende knoppen, en dus pagina’s denken. Verderop in deze blog geef ik nog tips voor de invulling van iedere pagina.

  • Knop om (terug) naar de homepagina te gaan
  • Knop naar een pagina waarop je over jezelf vertelt
  • Knop naar de beschrijving van jouw diensten en/of producten
  • Knop naar referenties over jouw diensten en/of producten
  • Knop naar een contactpagina
  • Knop naar actuele content zoals artikelen, nieuws of blog

Houd je site overzichtelijk
Ga niet te diep (waardoor bezoekers eindeloos moeten doorklikken). Drie stappen is een goed maximum. Zorg ervoor dat mensen snel bij de juiste pagina komen.

Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk
Bijvoorbeeld om contact met je op te nemen. Waarom vermeld je je belangrijkste contactgegevens niet op íedere pagina?

Bekijk iedere pagina als startpagina
Bezoekers komen niet alleen op je home binnen, maar kunnen op iedere andere pagina ook binnen komen. Zorgt ervoor dat ze dan meteen begrijpen waar ze zijn, hoe ze bij de andere informatie moeten komen en wat er van hen wordt verwacht (CTA).

Het is een goed idee om je marketing pitch (straalverhaal) te herschrijven tot een korte slogan / pay-off waardoor de lezer meteen begrijpt wat jij voor hem of haar kunt betekenen. Deze zin zet je op iedere pagina, op een opvallende plaats.

Zorg voor een CTA: Call-to-action
Bedenk voor iedere pagina welke boodschap je ermee wilt overbrengen en welke actie je van je lezer verlangt. Bedenk één belangrijkste call-to-action per pagina en zorg ervoor dat die zeer duidelijk (visueel) aanwezig is. De call-to-action is erop gericht om in contact te komen met je klant.

Gebruik de woorden waarop je gevonden wilt worden
Maak voor iedere pagina (en voor je site als geheel) een lijst met woorden waarop je gevonden wil worden. Gebruik niet alleen je eigen termen, maar vooral ook de woorden die je klanten (leken) gebruiken, afkortingen en synoniemen.

  1. Verwerk deze woorden in de teksten op je site. Zoekmachines reageren extra op de woorden die opmaak ‘kop1’ hebben en ‘kop 2’ en woorden die vet gedrukt zijn.
  2. Maak voor iedere pagina een url waarin ook de belangrijkste zoektermen zijn verwerkt.
  3. Maak voor iedere pagina een korte beschrijving (meta description), waarbij je ook weer gebruik maakt van je (belangrijkste) zoektermen. Deze wordt gebruikt en getoond door de zoekmachines.

pijlenVermijd toeters en bellen
Erg leuk, die creatieve vondsten, maar je bezoeker wil eigenlijk maar één ding: zo snel mogelijk vinden wat hij nodig heeft. Vermijd dus dingen die afleiden, tijd in beslag nemen (een introductiefilmpje op je home die helemaal gezien moet worden voordat je naar de rest van je site kunt?!!) of die wegleiden naar een andere site.

GouweStartCafé november 2016Denk aan de ‘visuele ingang’
Gebruik niet alleen tekst maar vooral ook afbeeldingen en video.

Homepage: vertel meteen duidelijk wat je doet. Je zegt ook iets over je onderscheidende vermogen, of over de manier waarop je je diensten verleent. Tekst en button(s) leiden naar je diensten.

Over jou: vertel wie je bent, wat je doet, en vooral ook waarom je dat doet. Foto erbij. Leg uit waarom jij expert bent op jouw specifieke gebied, bijvoorbeeld door je biografie en/of je cv en/of je publicaties.

Dit helpt!Pagina’s van je diensten: per dienst bedenk je een korte omschrijving die de lading dekt, die precies zegt wat je doet. Dit gebruik je in je titel, url , beschrijving en tekst. Plaats een contactformulier onderaan op je dienstenpagina of plaats een knop naar je contactpagina. Het opnemen van contact is de call-to-action!

  • Benoem de pijn van je klant, of de uitdagingen waar hij voor staat
  • Benoem de voordelen van jouw dienst
  • Beschrijf de manier waarop je je dienst uitvoert, zo concreet mogelijk
  • Gebruik afbeeldingen die verband houden met de inhoud
  • Beschrijf precies wat de klant moet doen om contact op te nemen

Referentiepagina: plaats stukjes tekst die klanten over jou hebben geschreven. Zet de naam van de klant of contactpersoon erbij, eventueel ook logo’s.

Contactpagina:  bevat telefoonnummer, mailadres, adresgegevens, KvK nummer, en je foto. Je gebruikt op je formulier alleen velden die strikt noodzakelijk zijn. Eventueel ook een routebeschrijving en openingstijden.

Heb je aanvullende tips? Reageer dan op deze blog.
Gouda Raakt won het adviesgesprek met Loes Vork.

Succes met je site!

Loes Vork van Vork Communicatie

‘Ik help bedrijven om goed te communiceren. Tijdens mijn strategiesessies werken we een (online) strategie uit om je doelen te bereiken. Ik leer je de techniek, we richten je accounts ter plekke in, en ik help je met de uitvoering als dat nodig is.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *