Koude Acquisitie: de eerste 5 stappen

Jacqueline van Oosterhout, foto door Oscar van der Wijk.

Vijf goede tips voor je acquisitie! 

Eropaf

Acquisitie, en vooral koude acquisitie, veel mensen vinden het een lastig onderdeel van het eigen ondernemerschap. Het heeft wel iets weg van in je eentje op een bruiloft zijn waar je niemand kent. Ik denk dat het vooral zo lastig is omdat er voor de meeste mensen gevoelens meespelen van verlegenheid, bang zijn voor afwijzing, etc. En niet helemaal onterecht: je kent iemand helemaal niet dus je weet ook niet hoe die iemand gaat reageren.

Voorbeeld

Enige tijd geleden belde ik naar een manager zo grof reageerde dat ik mij heel klein voelde en vooral afgeblaft. Heel vervelend. Maar laten we wel wezen: Zegt dit in dit geval iets over mij? Persoonlijk denk ik dat het vooral iets over die manager zegt.

Overigens ken ik hele goeie acquisiteurs die zelfs zo’n gesprek door het stellen van vragen weten om te buigen! Maar dat komt in een volgend blog.

5 tips

Hoe kun je nu je (koude) acquisitie zo goed mogelijk starten? Hieronder vijf tips om mee te beginnen:

  1. Weet je wie je klanten zijn? Weet je wie je doelgroep is? Voorbeeld: Tiensport aan de Lange Tiendeweg (Gouda) heeft een zaak met speciale en kwalitatieve hoogwaardige sportmode voor vrouwen. Haar doelgroep is vrouwen die wel wat geld te besteden hebben.Dit geldt ook voor het leveren aan een productiebedrijf, een zorgbedrijf of  een accountskantoor. Al deze bedrijven vragen een andere toon, een andere aanpak.
  1. Vergaar zoveel mogelijk informatie over het bedrijf waar je wilt binnenkomen: kijk naar websites, reclame-uitingen, nieuwsberichten, sociaal media. Probeer voor jezelf een beeld te krijgen van de bedrijfscultuur, de sfeer, etc.
  1. Kijk op linkedin welke mensen bij dat bedrijf werken. Wie is de directeur? Wie is de financiële man? Wie doet personeelszaken? En welke functionaris is jouw geschiktste gesprekspartner?
  1. Je eigen persoonlijkheid moet leidend zijn in een telefonisch acquisitie gesprek. Bedenk wel van tevoren wat je aan de telefoon gaat zeggen. Maak een script!! Koude acquisitie is altijd spannend en een script geeft je houvast.
  1. Zorg dat je een systeem hebt waar je alles makkelijk in kunt noteren. Bijvoorbeeld een Excel bestand of een CRM (customer relations management). Ikzelf werk met een gratis CRM Insightly.

Heel veel succes!

Jacqueline van Oosterhout

Heb je iets aan mijn tips gehad of wil je zelf goede tips delen? Laat een bericht achter!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *