Ken je klant – tips van Dorotheé

Tijdens het Café van 14 maart zijn we met elkaar in gesprek gegaan over onze klanten. In deze blog lees je de tips van Dorotheé Beens om je klant beter te leren kennen en hoe dat helpt om in contact te komen met je klant.

Verschil moet er zijn.

Je spreekt je moeder anders aan dan je beste vriend. En je neefje van 3 ook weer anders dan je huisarts. Je relatie met al deze personen is anders, maar ook de leeftijd en interesses van deze mensen verschillen van elkaar. Je past hierop je taalgebruik aan: de woorden die je gebruikt, de hoogte van je stem, en het onderwerp van gesprek. Dit gaat bijna automatisch als je met deze mensen in contact bent. Je ziet ze namelijk (letterlijk) voor je. Je hoort hun stem en je hebt wel een redelijk idee wanneer iemand nog naar je luistert. Of juist niet ;-). Daarom is het handig om ook een helder beeld te maken van jouw klant, zodat het voelt alsof het echt een mens is van vlees en bloed. En niet een vaag begrip als ‘doelgroep’. Om te zorgen dat wat je vertelt, ook interessant is voor jouw klant.

Persona

Dat beeld noem je ook wel een ‘persona’. Je kunt je een voorstelling maken van het soort mens met wie jij het liefste zou willen werken. Misschien is dat wel een combinatie van een aantal verschillende klanten die je al hebt geholpen met jouw bedrijf. Je gaat proberen om zo duidelijk mogelijk voor te stellen hoe deze persoon zijn of haar leven leeft. Onderstaande vragen helpen je daarbij op weg.

Wie is jouw klant?

Naam, burgerlijke staat, beroep enz.

Wat DENKT en VOELT je klant?

Welke zorgen heeft de klant? En welke ambities?

Wat ZIET je klant?

In de directe omgeving? Bij vrienden? Op de werkvloer?

Wat HOORT je klant?

In de directe omgeving? Bij vrienden? Op de radio?

Wat ZEGT en DOET je klant?

Is er een favoriete uitspraak? Hoe is het gedrag naar anderen?

Wat is zijn frustratie?

Welk probleem speelt er?

Hartsverlangen

Welke behoefte heeft je klant?

Met deze informatie weet je bijvoorbeeld of je je klant beter met ‘u’ of met ‘jij’ kunt aanspreken, maar ook levert het vaak onderwerpen op waarover je wat kunt vertellen. Belangrijk blijft dat je wel blijft kijken naar je ‘echte’ klanten en of dat nog klopt met jouw eigen bedachte ‘persona’.

In deze blog lees je meer over het waarom het zo belangrijk is om je in te leven in degene die tegenover je zit. En hoe je deze dus ook beter kunt helpen. Als Eigen-Wijsz wil ik je helpen om je kennis en ervaring te delen op een manier die helemaal bij je past. Een manier waarbij je je prettig en comfortabel voelt. En een originele manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *