Hoe zet je een logo in voor je zichtbaarheid?

Renate van Galen van Van Galen Design verzorgde voor GouweStartCafé een presentatie over logo en huisstijluitingen. Hoe zet je deze in zodat je beter zichtbaar en herkenbaar wordt in een woud vol mede-ondernemers?

Het belangrijkste van jouw bedrijf is jouw idee of talent!
En dat moet gezien worden en ontdekt worden zodat jouw klanten weten wat ze bij jou kunnen halen.
Nu kun je natuurlijk je eigen hoofd op al je huisstijluitingen zetten, maar dat is niet in iedere situatie gewenst of gepast. Dan is een uniek logo dat de waarden van je bedrijf communiceert een mooie oplossing. De meeste logo’s zijn een woordmerk (HEMA) of beeldmerk (Puma).

Wikipedia schrijft: Een beeldmerk of logo is een grafische uiting die met een bedrijfs- of productnaam dan wel met een organisatie geassocieerd wordt. Het woord ‘logo’ is afgeleid van het Griekse woord ‘λογος’, dat kan worden vertaald als ‘woord’.

Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel, mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen. Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met het merk. Het kleurgebruik bij al deze varianten is erg belangrijk en ook de vormentaal en lettertypes.

Of je een logo nu zelf creëert of uitbesteedt: je moet in alle gevallen beginnen met het maken van een briefing (omschrijving) van je idee en de eisen waaraan je logo moet voldoen. Dit is soms best lastig, maar echt noodzakelijk om tot een passend en onderscheidend logo te komen. Je logo vertegenwoordigt de kern van je bedrijf, en het is dan ook niet handig om de ontwerper aan het werk te zetten met de boodschap ‘zie maar wat je doet‘ of ‘je mag helemaal los’. Met losse flodders is het lastig raak schieten.

Hoe maak je een goede briefing? Beantwoord het onderstaande vragenlijstje, en je bent al aardig op weg!

Vragen voor de briefing:

  1. Hoe heet je bedrijf, wat doe je precies, welke producten en/of diensten bied je aan, welke problemen los je op voor je klanten
  2. Beschrijf je doelgroep(en) zo precies mogelijk. Wat voor mensen en bedrijven zijn het en welke behoeften hebben zij?
  3. Beschrijf hoe je je verhoudt tot je concurrenten en collega’s. Waarin ben jij anders, hoe onderscheid je je?
  4. Wat is jouw persoonlijke verhaal. Kun je iets vertellen over het ontstaan van het bedrijf of van jouw talenten? Heb je hobby’s of interessante levenservaring? Misschien kun je hierin je onderscheidende vermogen vinden, of een bruikbaar beeld of een treffende metafoor.
  5. Omschrijf de stijl van je bedrijf: Mannelijk/vrouwelijk, natuurlijk/gecreëerd, dierlijk/plantaardig, zakelijk/creatief, modern/vintage/klassiek, formeel/informeel
  6. Welke kleuren passen bij je bedrijf, of welke kleuren maken jouw bedrijf onderscheidend?
  7. Gebruik je een beeld of metafoor voor je werk, of kun je er een bedenken?

Twee voorbeelden

Het Kantoor van Nu is onder meer kantoorruimte en Inspiratiehuis. De oude stijl had geen kantooruitstraling. Het kleurenpalet bestond uit vier kleuren, en is teruggebracht naar twee kleuren: zakelijk grijs in combinatie met actief en tegelijkertijd menselijk-warm rozerood. De schriftletters zijn vervangen door een monumentaal lettertype, passend bij het pand waarin het bedrijf is gevestigd.

Namas is meer dan een administratiekantoor. Na veertien jaar voldeed het eigen Vistaprint logo niet meer. Het nieuwe logo is herkenbaar en onderscheidend. De uil vertelt een persoonlijk verhaal (vraag maar eens aan Nathalie!) en staat symbool voor wijsheid.
Van logo naar huisstijl

Tot slot: vergeet niet dat je huisstijl veel meer is dan alleen een logo. Je werkt met al je uitingen aan de juiste look en feel. Gebruik jouw huisstijlelementen consequent (zichtbaar en herkenbaar) waar je maar kunt, zoals op je visitekaartje, site, auto, rolbanner, naambordje, factuur, enzovoorts.

Nog even over het auteursrecht…

Het auteursrecht van een logo ligt bij de maker, tenzij deze de copyrights schriftelijk overdraagt.
Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel beschermt alleen jouw handelsnaam. Door registratie van jouw naam en/of logo in het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) krijg je het officiële merkrecht. Met een merkregistratie kan je stappen ondernemen tegen iemand die jouw merk gebruikt of namaakt. Meer info op http://www.boip.int.

Meer stories over logo en huisstijl vind je op: http://vangalendesign.eu/vgd/Stories/Stories.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *