Grip op Geld, tips voor verkoopprijs en uurtarief

Hoe bereken je je verkoopprijs en uurtarief? Tijdens het GouweStartCafé van 13 december 2016 deelde Jacqueline van Oosterhout haar kennis op dit gebied. 

Het begint met de kostprijs

Waar moet je nou rekening mee houden als je gaat bepalen wat jouw verkoopprijs is of jouw uurtarief? Je begint met te kijken wat je wilt verdienen. Bijvoorbeeld: hetzelfde als wat je in je laatste vaste dienstverband verdiende. Of je kijkt naar je uitgaven zoals woonlasten, andere vaste kosten en geld voor je eten en je kleding. Dat moet je toch gewoon kunnen blijven betalen. Dat is de eerste stap in het berekenen van je kostprijs, die uiteindelijk de basis is van je verkoopprijs of je uurtarief.

Wat is een eerlijke verkoopprijs

Veel moeilijker is het bepalen wat nou een eerlijke verkoopprijs is. Dan ga je kijken naar wie je collega’s zijn en wat zij vragen. Je kijkt naar de waarde die jij toevoegt voor de klant. En dat probeer je dan te vertalen in geld.

Onderhandelen over de prijs

Het kan ook zijn dat je heel graag een opdracht wilt hebben, maar dat de opdrachtgever jouw prijs te hoog vindt. Wat doe je dan? Zak je dan in prijs?

Onderhandelen over de door jou genoemde prijs hoef je niet te doen. Immers, je hebt een goeie, eerlijke prijs gemaakt. Maar misschien is deze klant belangrijk voor je omdat er veel toekomstig werk uit voort kan komen? En je kunt wél onderhandelen over de invulling van je klus, bijvoorbeeld over het aantal uren dat je maakt, en dat heeft natuurlijk effect op de hoogte van je offerte.

De prijs op je site?

Een andere goeie vraag was: zet je je uurtarief of je verkoopprijs op je website. Daarvan zeggen de experts verschillende dingen. Voor vaststaande producten en diensten is het prima en duidelijk om de prijs op je site te vermelden. Je loopt wel het risico dat de prijs afschrikt vóórdat je de kans hebt gehad om goed duidelijk te maken wat het oplevert voor de klant. Dienstverleners die maatwerk leveren kunnen hun tarief beter niet op de site zetten. Belangrijk is natuurlijk dat als je een prijs noemt, je je daar ook aan houdt. Zo kun je bijvoorbeeld een uurtarief noemen, maar daarbij geef je nog geen prijs voor een heel project of traject. In het geval van maatwerk kan de prijs anders worden.

Gratis adviesgesprek

Vast onderdeel van onze avonden is het gratis adviesgesprek. Dit keer werd dit gewonnen door Marina Perdijk en zij krijgt een adviesgesprek met Oscar van der Wijk over fotografie.

Aan de slag met je pitch

Het volgende GouweStartCafé is in het nieuwe jaar, dinsdag 17 januari. Dan is het thema: De Pitch. Dit thema wordt verzorgd door Dorothée Beens-Nieuwveld.

Wij van het GouweStartCafé wensen jullie allemaal fijne feestdagen en een goed begin van een ondernemend 2017.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *