De gouden tip: debiteurenbeheer = marketing

Ik hoor om mij heen dat de zomerperiode komkommertijd is. Komkommertijd, wat is dat? Hum, een tijd waarin zzp’ers minder werk hebben. Dé tijd om te werken aan ‘goed betalende klanten’.

Gelukkig geldt dit niet voor alle ondernemers. Maar ook voor jullie, ondernemers met veel opdrachten, zijn de volgende debiteurenmarketing-tips heel handig.

Ik geef je graag een paar tips om op een leuke manier aan je geldstroom te werken. Want, debiteurenbeheer = marketing.

  1. Val op: zorg dat al jouw documenten eruit springen. Ieder document is een gelegenheid om je bedrijf positief onder de aandacht te brengen. Een goed verzorgde en mooie offerte, scherpe algemene – en betalingsvoorwaarden en een factuur die voldoet aan alle eisen van de belastingdienst.[1] Heb je dit op orde? Dan heb je de eerste slag al gewonnen.
  2. Leg emotie in je factuur: één eis van de belastingdienst heeft specifieke marketingwaarde: de aard van de goederen/diensten die je hebt geleverd. Zorg dat hier niet alleen een cryptische omschrijving komt te staan, zoals goederen geleverd in juni. Laat de waarde van je product zijn werk doen. Vermeld: een op maat gemaakt wandmeubel of de workshop koken met biologische groente. De herinnering aan dat wat jij gepresteerd hebt, brengt je opdrachtgever in een positieve stemming.
  3. Jouw foto op de factuur: voer je huisstijl door in je offerte, voorwaarden en factuur. Een mooi logo, lettertype en wellicht zelfs je foto. Dat zorgt ervoor dat jouw opdrachtgever herkenning heeft met de factuur die jij verstuurt. Hij zal sneller betalen, want hij heeft jouw logo immers al vaker gezien.
  4. Gouden tip: plaats je logo of de naam van je bedrijf links -of rechtsboven. Heel handig op het moment dat jouw factuur in een stapel belandt en je wilt dat ‘ie snel gevonden wordt.
  5. Werk met een aanbetaling: zo sta je vóór of bij aanvang van de opdracht in het systeem van je opdrachtgever. Jij hebt snel geld. En je weet zeker dat je eindfactuur ook sneller betaald zal worden. Er is immers tijd genoeg om nummers, registratie en handtekeningen te verzamelen tussen de aanvang en de afronding van jouw opdracht. Dat scheelt telefoontjes achteraf. En, je opdrachtgever krijgt geen kans om je te vergeten……

Heb je iets aan mijn tips gehad? Of wil je zelf goede tips delen? Laat een bericht achter. Grip op geld, slim met geld, goed betalende klanten. Daar houd ik van. Op mijn site www.executivecreator.nl kun je zien wat ik voor je kan betekenen.

Hartelijke groeten,

Jostal Schalkwijk | www.executivecreator.nl |06-24760144

[1] http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *