Jouw bedrijf in beeld: tips van Oscar

Het succes van een goede uitstraling wordt voor een belangrijk deel bepaald door goede foto’s. Foto’s vallen direct op. Een foto dient het bedrijf te ondersteunen. Oscar legt uit wat de geheimen van goede foto’s zijn.

Zolang er maar geen twijfels zijn over de intentie van de foto, is deze al een beetje geslaagd. Een half gezicht kan een slordigheid zijn, en dus onvergeeflijk, of juist intrigeren en dan dus juist goed passend. Voor de rest blijft het belangrijk, dat de belichting goed moet zijn en de compositie op orde.

Hoe zet je de kracht van foto’s in, voor jouw bedrijf?
Allereerst moet je bepalen waar je doelgroep is: binnen de zakelijke dienstverlening, of bij een non-profitorganisatie. Zoek je een groot bedrijf, of richt je je op éénpitters. Misschien liggen je klanten wel op de particuliere markt?

Voor elke doelgroep geldt: probeer de klanten te overtuigen om juist naar jou te komen. Probeer je daarom te verplaatsen in de klant.

Waarom zouden de potentiële klanten juist bij jou aankloppen?

Omdat jij de beste keuze bent.

Dat moet je laten zien in de beelden. Een donkergeel wazig kiekje bijvoorbeeld, van een mooi gedekte tafel in een restaurant, is bepaald geen aanbeveling. Een mooie opgemaakte dis, perfect belicht, waardoor het water je in de mond loopt, daarentegen weer wel. Een mooi gefotografeerd product wekt begeerte op.

Een vakantiefoto van een notaris, hangend aan de bar, met een cocktail binnen handbereik, is geen aanbeveling. Een notaris in zakelijke kleding én in een kantooromgeving zal het veel beter doen.

 

Wat zijn nu de beste foto’s voor jouw bedrijf? Dat zal je eerst zelf moeten uitzoeken. Eerst moet je bepalen wat de identiteit is van je bedrijf.

En wat wil je uitstralen? Wat is de boodschap voor wie. Natuurlijk wil je niet iedereen als klant. Welke klanten zou je willen aantrekken?

Probeer voorbeelden te vinden bij andere, vergelijkbare bedrijven.

Wil je strak en zakelijk, of juist warm met sfeer? Probeer één lijn te trekken bij de keuze van je foto’s, dat maakt de boodschap duidelijker. Probeer je ook in te leven in de zoektocht van je klanten.

Waar vind je de foto’s?

Stockfotografie. Met een thema en stijl kan je gericht gaan zoeken. Valkuil: té gelikte foto’s, waardoor je niet meer authentiek overkomt. De stijl moet dicht bij je bedrijf blijven.

Fotograaf. Een fotograaf kan aan de hand van een briefing, moodboard én jouw tips, de juiste sfeer fotograferen. Het voordeel is natuurlijk dat de foto’s op maat gemaakt zijn en dus veel persoonlijker worden. De vakfotograaf kan zorgen voor duidelijke beelden, die een meerwaarde geven aan het bedrijf.

Eigen foto’s. En je kan uiteraard ook zelf foto’s maken, ook met een smartphone. Let daarbij op een perfecte afwerking van de foto’s. Een ongewild te donkere én bewogen foto is nooit een goede keuze. Een goede compositie is noodzakelijk om de aandacht vast te houden. Misschien dat kleuren in de foto’s je bedrijfskleuren kunnen ondersteunen. De foto moet helder in zeggingskracht zijn. Focus op wat belangrijk is.

Passende foto’s voor je bedrijf

Het product. Indien je iets tastbaars maakt.

Het bedrijfsproces. Het is heel interessant om te laten zien hoe het product gemaakt wordt door jou of je medewerkers. Dit schept vertrouwen en betrouwbaarheid. Persoonlijke, sfeervolle en karakteristieke foto’s die passen bij jouw bedrijf.

Een dienst. Wanneer het om een dienst gaat, waarbij je direct contact hebt met de klant, dan kunnen de foto’s het best ook bij de klant gemaakt worden. Ensceneren is natuurlijk ook mogelijk. Het geeft de klant inzicht in wat ze kunnen verwachten.

Bedrijfspand. Laat je bedrijfspand of werkplaats zien. Dit geeft de klant een betrouwbaar gevoel. De klant weet je direct te vinden én jij laat weten dat je trots bent op de werkplek.

Relevantie. Foto’s die van belang zijn voor de doelgroep. Iemand die een incassobureau wil inhuren, zoekt een persoon met een krachtige uitstraling.

Profielfoto. Als klant wil je zaken doen met de persoon achter het bedrijf, dus een profielfoto of zakelijk portret mag eigenlijk niet ontbreken. Via je foto maak je contact en laat je de persoon achter het bedrijf zien.

­

Mijn naam is Oscar van Der Wijk van OVDW (www.ovdw.nl) en ik help je graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *