Terugblik 2 april 2019

Waarom doe jij wat je doet? En waarom is dat het vertellen waard? Tijdens het GouweStartCafé van 2 april jl. is onder leiding van Claudia Alberda en Dorotheé Beens de zoektocht naar het antwoord op deze vragen gestart. Op uitnodiging van de Stadsbibliotheek de eerste keer in de Chocoladefabriek, inspiratie genoeg dus! Hieronder de tips voor je op een rij.

Stap 1  Braindump
Start met alles op te schrijven wat je over jouw bedrijf, je product of dienst kunt vertellen. Zo voorkom je dat je jezelf klem zet door te verwachten dat je het gelijk perfect wilt doen. Als je alles opgeschreven hebt, bekijk dan eens wat er staat. Welke kernwoorden zijn er, zie je unique selling points, misschien wel bijzondere quotes die je kunt gebruiken.

Stap 2  Andere bril
Met het vertellen van je verhaal wil je voorkomen dat er veel ruimte is voor de interpretatie van de ander. Dit doe je door zo duidelijk mogelijk alle elementen te benoemen. ‘WAT’ doe je nu precies? Evenementen organiseren, houdt dat nou in dat je ballonnen ophangt bij een Open Dag van de plaatselijke middelbare school? Of zorg je voor de drankjes en hapjes tijdens een zakelijke borrels? Of ben jij de organiserende kracht achter Pinkpop? Of denk je strategisch mee met zakelijke events?! Hoe meer details je geeft, hoe duidelijker wordt voor de ander wat je doet. Test jouw ‘WAT’ gerust uit. Leg deze iemand voor die je vertrouwd en vraag dan of degene in eigen woorden wil uitleggen wat je doet.

Stap 3  Bulls Eye
Na de ‘WAT’ komt vanzelf voor ‘WIE’ jij graag werkt. Ook hier is belangrijk dat hoe specifieker je bent, de kans groter is dat jij met de leuke klanten in contact komt. En ja, jij kan vast iedereen helpen, maar dan voelt niemand zich aangesproken. Aan de andere kant, je hoeft natuurlijk ook niemand weg te sturen . Toch hebben we allemaal klanten waar we het liefste mee werken. Als trainer kun je in principe iedereen lesgeven, maar er is toch echt verschil tussen kinderen, pubers en volwassenen. Vergelijk het met een dartbord waarbij de bulls Eye je ideale klant is. De vakken erom heen leveren wel punten op, maar om nou iedere keer de enkele 1 te gooien wordt je ook niet blij van. En als jij werkt met de klant waar jij echt blij van wordt, leren mensen ook dat ze die mensen naar jou mogen toesturen. En dat is precies wat je wilt. En werk je met verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld zowel particulier als zakelijk, pas dan je verhaal aan met wie je in gesprek bent en op welke gelegenheid je dan bent.

Stap 4  In ’t handje
Dan is het belangrijk om heel concreet te maken welk ‘RESULTAAT’ je biedt. Als iemand gebruik heeft gemaakt van jouw dienst of product, wat is er dan anders in het dagelijkse leven? De vraag is wat de ander concreet in handen heeft. Dit is dus wat anders wat je doet, en hoe goed jouw product is. Dat het zo lekker ruikt, hoeveel cursussen je hebt gevolgd en welke methodieken of materialen je inzet. Wat was er eerst NIET in het leven van de ander, en nu WEL? Andersom kan natuurlijk ook, dat de klant ergens vanaf wil en jij daarbij kunt helpen.

Stap 5  Durf te dromen
Tot slot mag je hardop dromen hoe de wereld eruit ziet als jij iedereen op deze aarde hebt geholpen. Dat is namelijk jou missie. En als je je verhaal start met het delen van een missie, krijg je vaak een heel leuk gesprek. En dan gaat het niet meer over verkopen, harde sales of je opdringerig voelen. Het spreekt ook vaak tot de verbeelding en geeft de ander de gelegenheid zich erin te herkennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *