Pak je podium

Als je een presentatie geeft kun je precies vertellen over het onderwerp waar jij het meeste van af weet. De mensen die dit interessant vinden, maken na afloop graag een praatje met je. Zo kom je in contact met mensen die echt interesse in je hebben, en hoef je niet met jezelf te leuren tijdens een netwerkevenement.

Met onderstaande tips van Dorotheé Beens stel jij je presentatie zo samen dat zowel jouw onderneming als de mensen in de zaal ervan gaan groeien.

Why

Dototheé Beens van Eigen-WijszBedenk van te voren waarom je deze presentatie geeft. Dit kan zijn om meer bekendheid te geven aan je bedrijf, of omdat je een promotie wilt doen voor een ander product. Dit zorgt voor focus in je presentatie en dat je duidelijk je verhaal kunt vertellen. Daarnaast is het belangrijk om te weten waarom je doet wat je doet en vanuit welke waarden jij werkt. Belangrijk is om dit te laten zien in je presentatie, want dat onderscheidt jou van je vakgenoten.

Goal

Stel het onderwerp van je presentatie vast, wat wil je je publiek meegeven? Je weet heel veel, dat kun je onmogelijk in 1 presentatie verwerken. Kiezen is heel belangrijk. Zorg ook dat je weet uit welke doelgroep je publiek bestaat. Op die manier kun je je voorbeelden hierop afstemmen en vertel je wat zij graag willen weten.

Resultaat

Als ondernemer weten we vaak heel veel te vertellen over alle oplossingen die we bieden, maar vertel duidelijk wat de toehoorder kan met deze oplossingen. Maak duidelijk wat het resultaat in de praktijk is als ze het geleerde gaan toepassen.

Overzicht

Nu wordt het tijd om al je ideeën overzichtelijk op een rijtje te zetten. Bepaal wat je als eerste vertelt en waar je mee gaat afsluiten. In deze fase maak je de keuze op welke manier je gaat presenteren: met het vertellen van een verhaal, een PowerPointpresentatie of misschien wil je juist dat mensen iets gaan doen. Zorg in ieder geval dat je het overbrengt binnen de afgesproken tijd.

Waarde

Wat heb jij te vertellen?Belangrijk is dat je waarde toevoegt in je presentatie, wees niet bang om te veel weg te geven. Of je er geld voor vraagt, ligt helemaal aan jezelf. Een presentatie kan je namelijk ook wat anders opleveren dan alleen platte euro’s, zoals naamsbekendheid, nieuwe contacten of goodwill kweken.
Als dit allemaal klopt, maak je jezelf op een professionele manier zichtbaar en verlaag je de drempel om met jou te werken.

Door Dorotheé Beens, Eigen-Wijsz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *