Maak een planning voor je social media

Als je het druk hebt, is het best lastig om je online marketing goed bij te houden. Structuur en overzicht helpen je dan om het toch te doen. En dat is de voorwaarde voor succes.

Maak een planning die overzicht geeft, bijvoorbeeld met behulp van een tabel in Word of Excel. Tijdens het GouweStartCafé maakten we onder leiding van Loes Vork van Vork Communicatie een planning voor drie maanden, op een groot vel papier. Lekker even lijnen trekken en ruwe plannen invullen. Iedereen ging vol enthousiasme aan de slag!

voorbeeld van een online marketing jaarplanning schema

Aan de linkerzijde noteer je de weeknummers met daarbij eventueel de data. Het is de bedoeling dat je kolommen maakt, waarbij je uiteindelijk van links naar rechts gaat werken. Links komt de inhoudelijke basis (content) die je gebruikt voor je updates (daarover hieronder meer).  Je past de verdere kolommen aan aan je eigen situatie: vul de online middelen in die jij gebruikt. Denk aan blogs, nieuwsbrieven, LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest en Instagram. Maak een volgorde waarbij de dingen die als eerste moeten gebeuren, links staan.

De basis: Events en Site
Bij ‘Event’ noteer je, als dat van toepassing is, de relevante gebeurtenissen die het komende jaar plaatsvinden. Het zijn bijvoorbeeld de trainingen die je hebt ingepland, de workshops, de reizen die je organiseert, lanceringen van nieuwe producten of diensten, start van een cursus of training, open dag. Ook netwerkbijeenkomsten die je bezoekt en relevante feestdagen en landelijke hemadagen en -weken. Het zijn de gebeurtenissen (events) waarvoor je klanten wilt werven, of waarover je je klanten wilt informeren.

Je site is het centrale punt voor je online marketing. Het is dan ook belangrijk dat alle events allereerst een eigen plek hebben op je site. In de kolom ‘Site’ noteer je wanneer je voor de betreffende gebeurtenis een aparte pagina maakt, waarop alle informatie staat. Op die manier heb je een url (= internet adres) voor ieder event, en die heb je nodig voor je latere social media updates. Misschien maak je in januari in één keer pagina’s aan voor al je geplande gebeurtenissen. Als je nog niet alle benodigde informatie hebt, plan je de actie op je site later in. Het is echter in alle gevallen de activiteit die je moet doen vóórdat je social media updates gaat plaatsen.

Als je geen events hebt, dan bedenk je andere thema’s  voor je marketingcommunicatie. Waar wil je de komende weken aan werken? Is er bijvoorbeeld een bepaald product dat je centraal wilt stellen? Welk doel wil je bereiken? Noteer dat boven je plan, om je te helpen je focus te bewaren.

Blog: data en onderwerpen
In de kolom ‘Blog’ noteer je bovenin hoe vaak je wilt bloggen (als je blogt). Eens per kwartaal, per maand, per week? Daarna markeer je de weken waarin je je blogs publiceert. De week ervóór noteer je dat je je blog schrijft en voorlegt aan een mee-lezer. De week dáárvoor noteer je dat je je onderwerp bepaalt. Het is nog fijner om je onderwerpen nu al te bepalen en verder vooruit te werken. Je noteert dus steeds de einddatum en werkt dan terug om de voorbereiding in te plannen.

Nieuwsbrieven inplannen
Nadat je een blog op je site publiceert, is het nodig om andere dingen te doen om lezers te trekken. Bijvoorbeeld door in je nieuwsbrief te vertellen over je laatste blog(s) met een linkje naar die pagina’s op je site.
In je nieuwsbrief kun je ook je activiteiten aankondigen. Bovenaan in de kolom ‘Nieuwsbrief’ noteer je hoe vaak je een nieuwsbrief wilt verzenden. Daarna markeer je de weken waarin je je nieuwsbrief maakt en verzendt. Je ziet in je jaarplanning in één oogopslag welke activiteiten en blogs je in je nieuwsbrief kunt verwerken. Je hoeft dus niet steeds apart te bedenken waarover je nu weer eens zult schrijven in je nieuwsbrief.

Social media kolommen
Nu is het tijd voor de social media updates op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Twitter. Verwijder de kolommen die je niet gebruikt, en voeg eventueel andere social media toe zoals YouTube, Pinterest, Google+ en Instagram. Noteer bovenaan hoe vaak je iets zou willen plaatsen op deze platforms, en wat je focus is per middel. Bijvoorbeeld een keer in de week op LinkedIn en gericht op b-2-b, drie keer op Facebook en gericht op gezinnen met jonge kinderen en tien keer op Twitter. Rangschik deze kolommen zo dat de laag frequente links staan (LinkedIn in dit voorbeeld) en de hoog frequente rechts (Twitter in dit voorbeeld).

De onderwerpen waar deze updates over gaan, vloeien voort uit je events en blogs. Je kunt met onderwerpen, pijlen of kleurtjes visueel duidelijk maken aangeven hoe je ‘campagnes’ lopen.

Als je met video’s werkt, wat veel effect heeft, plaats je die eerst op YouTube. Die kolom zet je uiterst links. Vervolgens geef je de video’s een plek op je site. Daarna zet je de video’s in bij social media updates. Je werkt dus van links naar rechts, en van boven naar beneden.

Slimme updates naar aanleiding van je blogs
Als je vandaag een nieuwe blog publiceert, is het leuk om vandaag ook een social media update te plaatsen die verwijst naar je nieuwe blog. Maar je blog is waarschijnlijk veel langer ‘houdbaar’ dan alleen vandaag. Het is slim om voor iedere nieuwe blog meteen meerdere social media updates te schrijven, die naar dezelfde blog verwijzen. Dat gaat sneller als je nog in het onderwerp zit. Zorg ervoor dat de updates verschillend zijn qua inhoud (ander beeld erbij is extra aantrekkelijk), en op zichzelf te begrijpen zijn. Sluit iedere update af met een link naar je blog. Deze updates verspreid je over je planning. Dus bijvoorbeeld over een maand de tweede update en over twee maanden weer een. Als je meerdere blogs hebt ontstaat er zo een constante, gevarieerde stroom van aantrekkelijke updates.

Van jaarplan naar week- en dagplanning
Je ziet in je jaarplanning welke activiteiten je in een bepaalde week moet uitvoeren. Je zult dus in je weekplanning tijd daarvoor moeten reserveren. Een vast dagdeel werkt het beste. Als je hulpmiddelen gebruikt om updates te programmeren (in te plannen), dan kun je dat doen op het moment dat je het event op je site zet of de blog publiceert. Dan zit je nog ‘in het onderwerp’ en gaat het schrijven van de updates gemakkelijker. Je kunt bijvoorbeeld Hootsuite.com gebruiken om updates te programmeren.

Geplande en spontane updates
De geplande updates zorgen ervoor dat je consequent aanwezig bent en dat je campagnes kunt opbouwen. Je moet ze vooral zien als een ondergrond, die je rust geeft om aanvullend spontane updates te plaatsen vanuit de actualiteit en vanuit je enthousiasme. Dat zijn de updates die vaak extra bereik trekken omdat ze je doelgroep zo aanspreken.

Hulp nodig? In een strategiesessie van twee uur ontwikkelen we samen je online marketing strategie. Ik help je met het bepalen van je doel, de strategie, de keuze van de juiste middelen, de tactiek per middel en de jaarplanning.

Ook kun je bij mij terecht voor social media training, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Hootsuite, Pinterest, Instagram en MailChimp (nieuwsbrieven).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *