Hoe kom je het beste in contact met je klant?

Door aan te sluiten bij de eigenschappen van de klant. Tijdens het GouweStartCafé op Prinsjesdag 2017 pakte Dorotheé Beens de hoedjes erbij om de verschillende soorten klantenbenaderingen toe te lichten.

In de gekleurde hoeden methode van De Bono staat iedere kleur voor andere eigenschappen en hoe je dus weer anders met een klant in contact kan komen. Hieronder een uitleg:

Witte hoed – Informatie – Cijfers – Feiten – Neutraal

Als je voor het eerst in contact komt met iemand, kun je door vragen te stellen snel veel over iemand te weten komen. Doe dat met de O.E.N.-methode: Open, Eerlijk & Nieuwsgierig. Oprechte aandacht wordt altijd gewaardeerd.

Zwarte hoed – Zwartkijken – Kritiek – Negatief – Analyse

Soms is het makkelijker om te zeggen wat je vooral NIET moet doen om in contact te komen met je klant. Als je dat op een rijtje hebt, doe je precies het omgekeerde. Denk bijvoorbeeld aan:

Alleen over jezelf praten – Naar knoflook ruiken – Gelijk je visitekaartje geven – Een verkooppraatje houden.

Gele hoed – Kansen – Positief – Constructief – Voordelen

Sta open voor de kansen, maar je moet ze wel zelf creëren! Dat betekent dat je naar buiten moet gaan, je verdiepen in de ander en je goed voorbereiden. Wees in een gesprek vooral positief. Alles benoemen wat iemand niet goed doet (en jou dus voor zou moeten inschakelen) stoot alleen maar af. Er is natuurlijk niets mis mee om een tip te geven, of aan te bieden dat jij best je e-book met waardevolle tips wilt mailen om ze verder te helpen. Blijf wel alert of je gesprekspartner daar behoefte aan heeft.

Blauwe hoed – Dirigent – Afstandelijk – Controle – Overzicht

Voordat je naar een netwerkbijeenkomst gaat, is het handig om van te voren te bedenken wat je er uit wilt halen. Dit kan bijvoorbeeld zijn 3 nieuwe mensen leren kennen. Je kunt ook van te voren de deelnemerslijst bekijken en onderzoeken welke mensen interessant zijn voor jou om te leren kennen. Maak gebruik van de informatie op de website of het linked-in profiel, zodat je goed voorbereid voor de dag komt.

 Groene hoed – Creatief – Provocatie – Alternatief – Energie

Ga in ieder geval met energie het gesprek aan, een lusteloos praatje wordt niemand blij van. Zonder dat je er een Amerikaans promospotje van maakt natuurlijk 😉. Om een gesprek op gang te helpen, kun je nadenken over een creatieve manier om je voor te stellen. In plaats van te zeggen dat je een cateringbedrijf hebt, kun je ook zeggen dat je van iedere bijeenkomst een culinair feestje maakt. Dikke kans dat iemand je een vraag stelt hoe je dat doet.

Rode hoed – Intuïtie – Spontaan – Ingeving – Emotie

Spontaan op iemand afstappen kan best spannend zijn. Netwerkbijeenkomsten met een thema geven vaak al een onderwerp om een gesprek te beginnen. En als je dan in gesprek bent, is het belangrijk dat je met emotie spreekt en niet een ingestudeerd verhaal vertelt. Vertel met passie en inlevingsvermogen.

Welke hoed zet jij op?

Blog door Dorotheé Beens van Eigen-wijsz workshopcoach

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *