GouweStartCafé online jaarplanning

Op 14 februari verzorgde Loes Vork bij GouweStartCafé een avond over het maken van een online jaarplanning. In deze blog lees je haar tips voor een handige planning die je rust en overzicht geeft en je online marketing effectiever maakt.

Veel ondernemers willen best aan de slag met de online marketing, maar dat enthousiasme zakt na verloop van tijd in. Meestal komt dat doordat ze zonder plan te werk zijn gegaan. Daardoor weet je niet wat je nu eigenlijk wilde bereiken, en kun je dat dus ook niet meten. Zonder plan doe je nu eens dit, dan eens dat, zonder dat je werkt aan het ‘opstapeleffect’. En zonder plan overvalt je al snel het gevoel dat je in herhaling valt of dat niemand op je berichten zit te wachten. Omdat je de grote lijn niet ziet.

Een plan zorgt voor structuur, overzicht, effect en rust. En dat plan hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Gewoon een lijstje in Word of Excel, om boven je bureau te hangen of in je agenda te plakken. Op mijn blog vind je lege voorbeeld schema’s: http://www.vorkcommunicatie.nl/blog/2017/01/10/maak-een-online-marketing-jaarplanning-voor-overzicht-en-effect/ .

Rijen en kolommen

Aan de linkerzijde plaats je de weeknummers met daarbij de data. Bovenaan van links naar rechts maak je kolommen voor je gebeurtenissen, je site en je social media kanalen. Bijvoorbeeld Mijn evenementen, Site, Blog, Nieuwsbrief, LinkedIn, Facebook en Twitter. Misschien wil je ook YouTube, Google+, Pinterest of Instagram opnemen in je planning.

Voor ieder element vul je in wat je strategie is. Bijvoorbeeld bij Facebook ‘minimaal een keer in de week een update om te inspireren en mensen naar mijn site te leiden’ en bij Blog ‘iedere maand een nieuwe blog met een praktijkvoorbeeld ter herkenning’.

Begin met je gebeurtenissen of evenementen

 

In de eerste kolom na de data noteer je, als dat van toepassing is, de evenementen die het komende jaar plaatsvinden. Het zijn bijvoorbeeld de trainingen die je hebt ingepland, de workshops, de reizen die je organiseert, lanceringen van nieuwe producten of diensten, start van een cursus of training, open dag. Het zijn de gebeurtenissen (events) waarvoor je klanten wilt werven, of waarover je je klanten wilt informeren.

Je site is het vertrekpunt

Je site is het centrale punt voor je online marketing. Het is dan ook belangrijk dat alle events een eigen plek hebben op je site. In de kolom ‘Site’ noteer je wanneer je voor de betreffende gebeurtenis een aparte pagina maakt, waarop alle informatie staat. Op die manier heb je een url voor ieder event, en die heb je nodig voor je latere social media updates. Het is ook goed om mooi beeldmateriaal erbij te plaatsen. Ook die heb je straks nodig voor de social media.

Misschien maak je in januari in één keer pagina’s aan voor al je geplande gebeurtenissen. Maar misschien heb je nog niet alle benodigde informatie. Dan plan je de actie op je site later in. Het is echter in alle gevallen de activiteit die je moet doen vóórdat je social media updates gaat plaatsen.

Blog: data en onderwerpen

In de kolom Blog noteer je bovenin voor jezelf hoe vaak je wilt bloggen. Eens per kwartaal, eens per maand, iedere week? Daarna vul je in de betreffende weken in dat je je blogs publiceert. De week ervóór noteer je dat je je blog schrijft en voorlegt aan een mee-lezer. De week dáárvoor noteer je dat je je onderwerp bepaalt. Het is nog fijner om je onderwerpen nu al te bepalen en verder vooruit te werken.

Nieuwsbrieven inplannen

Wanneer je je blog op je site publiceert, loopt dat nog niet echt in de gaten bij je doelgroep. Je zult andere activiteiten moeten uitvoeren om lezers voor je nieuwe blog te krijgen. Bijvoorbeeld door in je nieuwsbrief te vertellen over je laatste blog(s) met een linkje naar die pagina’s op je site. In je nieuwsbrief kun je ook je events aankondigen. Bovenaan in de kolom ‘Nieuwsbrief’ noteer je hoe vaak je een nieuwsbrief wilt verzenden. Daarna vul je de weken in waarin je je nieuwsbrief maakt en verzendt. Je ziet in je jaarplanning in één oogopslag welke events en blogs je in je nieuwsbrief kunt verwerken.

Social media kolommen

Nu is het tijd voor de social media updates op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Twitter. Verwijder de kolommen die je niet gebruikt, en voeg eventueel andere social media toe zoals YouTube, Pinterest, Google+ en Instagram.

Uit de strategie die je per social media kanaal noteerde, vloeit voort hoe vaak je een update wilt plaatsen. Noteer hiervoor het juiste aantal gedachtenstreepjes in de cellen. Veel updates kun je nu invullen doordat ze voortkomen uit je events en blogs. Misschien heb je ook nog andere campagnes die je daar doorheen vlecht. Voor de updates die nog niet gevuld zijn, kun je aansluiting zoeken bij de actualiteit. Je krijgt dus een mix van tijdloze updates die je kunt inplannen (Hootsuite!) en actuele updates.

Als je met video’s werkt, wat veel effect heeft, plaats je die eerst op YouTube of Vimeo. Die kolom zet je uiterst links, na je events. Vervolgens geef je de video’s een plek op je site. Daarna zet je de video’s in bij social media updates. Je werkt dus van links naar rechts, en van boven naar beneden.

Van jaarplan naar week- en dagplanning

Je ziet in je jaarplanning welke activiteiten je in een bepaalde week moet uitvoeren. Je zult dus in je weekplanning tijd daarvoor moeten reserveren. Een vast dagdeel werkt het beste. Als je hulpmiddelen gebruikt om updates te programmeren (in te plannen), dan kun je dat doen op het moment dat je het event op je site zet of de blog publiceert. Dan zit je nog ‘in het onderwerp’ en gaat het schrijven van de updates gemakkelijker.

Er blijven echter nog wel acties over die je iedere week of misschien zelfs iedere dag moet inplannen. Bij het maken van je weekplanning en dagplanning kijk je dus goed naar je online marketing jaarplan. En als je week al helemaal vol is met werk voor klanten, dus werken ín je bedrijf, dan zul je het werken áán je bedrijf in je vrije tijd moeten doen, of uitbesteden… of minder werk inplannen!

Lees ook mijn eerdere blog over de online marketing jaarplanning, daarin staan nog meer online activiteiten die een structurele plek verdienen in je werkzaamheden.

http://www.vorkcommunicatie.nl/blog/2015/12/23/maak-een-jaarplanning-voor-je-(online)-marketing/

Veel succes!

Loes Vork van Vork Communicatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *