Aan de slag met Nieuwsbrieven!

Het GouweStartCafé van oktober stond in het teken van Nieuwsbrieven.  In deze blog geven we een samenvatting van de belangrijkste tips.

Een nieuwsbrief is een mail, bulletin, krant, brief of iets dergelijks (digitaal of papier) die je op regelmatige basis stuurt naar mensen die zich daarvoor hebben aangemeld. Op dit moment worden de meeste nieuwsbrieven gemaild. In de wet tegen spam is opgenomen dat je alleen nieuwsbrieven mag verzenden naar mensen die nu klant bij je zijn, of die aantoonbaar toestemming hebben gegeven. Je bent ook verplicht om in je nieuwsbrief de mogelijkheid te geven om af te melden.

Wat is het nut van een nieuwsbrief?
  • Je blijft top-of-mind bij je doelgroep
  • Je kunt je klant helpen met informatie, inspiratie, herkenning of vermaak (geven loont)
  • Je kunt nazorg of service bieden aan klanten
  • Je kunt attenderen op aanbiedingen of (nieuwe) diensten / producten
  • ..

Bij het bedenken van het nut van een nieuwsbrief, denk je al snel aan het nut voor jou. Bijvoorbeeld: je wilt nieuwe producten promoten, een relatie opbouwen, in de aandacht blijven, meer klanten krijgen, je workshops aankondigen.

Maar kruip ook eens in de huid van je klant. Wat heeft die aan jouw nieuwsbrief? Immers: als hij er niks aan heeft, zal hij hem ook niet lezen. Wat kan de klant voor profijt hebben van jouw nieuwsbrief? Hij krijgt bijvoorbeeld informatie, handige tips, nuttig advies, voordeel, inspiratie, herkenning, vermaak…

Je HEBT helemaal geen nieuws!

Geen probleem! Je hebt namelijk wel andere dingen waar je klanten iets aan hebben. Als je het moeilijk vindt om daarachter te komen: spreek eens af met een collega-ondernemer en help elkaar met het bedenken van geschikte onderwerpen.

Hoe bouw je een maillijst op?

Een maillijst kun je op de volgende manieren laten groeien:

  • Je huidige klanten zet je sowieso op je maillijst
  • Plaats een aanmeld formulier op je site (beloof aantrekkelijke inhoud)
  • Vraag aan nieuwe contacten of ze belangstelling hebben (vanavond dus ook!)
  • Neem deel aan evenementen, beurzen etc . en gebruik een (digitale) intekenlijst
  • Bied een presentje in ruil voor aanmelding of verzin een actie zoals een verloting
Stappenplan voor je nieuwsbrief
  1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief
  2. Bepaal de doelgroep van je nieuwsbrief
  3. Leg een geautomatiseerde maillijst aan
  4. Ga na waar de ontvanger behoefte aan heeft
  5. Verzamel de inhoud. Denk aan informatie, actualiteiten, inspiratie, herkenning. Vaste rubrieken? Bv. agenda
  6. Verzamel de beelden (eigen of rechtenvrij!)
  7. Bepaal de volgorde: het belangrijkste eerst
  8. Maak op en redigeer. Aantrekkelijke koppen, korte teksten
  9. Bedenk een onderwerp regel die uitnodigt tot openen
  10. Voeg een duidelijke CTA (call to action) toe (die aansluit bij het doel van je nieuwsbrief)
  11. Laat je nieuwsbrief door iemand anders controleren
  12. Verzend je nieuwsbrief
  13. Deel je nieuwsbrief via social media
  14. Bepaal wanneer je de volgende nieuwsbrief verstuurt: zet de taak in je agenda

Blog door Loes Vork van Vork Communicatie 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *